Bałtykarium
ceramiczna instalacja
w ramach projektu Find the Blue
organizowanego przez
EU Blue School
Link do projektu: https://webgate.ec.europa.eu/maritimeforum/en/node/5494
Uczestniczący: Grupa Krasnoludków (4-5l ) z Przedszkola nr 51 Jacek i Agatka w Gdańsku
Koordynatorka projektu: Weronika Wróbel
Osoby współtworzące projekt: Michalina Pączkowska, Jowita Białkowska, Beata Mazurczyk, Dariusz Śliwiński, Mikołaj Kropacz.
Partner Projektu: Gdyńskie Akwarium
Opis Projektu "Bałtykarium”
Celem projektu było zaznajomienie dzieci z fauną i florą morza Bałtyckiego oraz z jego podstawowymi cechami. W efekcie różnorodnych działań dzieci stworzyły ceramiczną instalację: akwarium , które jest fragmentem morza Bałtyckiego zawierającym żyjące tam zwierzęta i rośliny. Wszystkie elementy powstały z gliny, i zostały poszkliwione i wypalone. Powstały sukcesywnie w wyniku spotkań, podczas których dzieci poznawały bałtyckich mieszkańców na podstawie czytanej książki Agaty Półtorak: „Bajki z dna Bałtyku”. Następnie odbywały się warsztaty ceramiczne.
Dodatkowo dzieci odbyły wycieczkę do Akwarium Gdyńskiego, gdzie zwiedziły tamtejszą ekspozycję i wzięły udział w warsztatach z edukatorami na temat mieszkańców Bałtyku.
Ponadto, do przedszkola została zaproszona biolożka morza Michalina Pączkowska, która przeprowadziła warsztaty pt: ”Bałtyckie Laboratorium”. Dzieci zrobiły wiele eksperymentów dotyczących zasolenia morza i jego fizycznych właściwości.
Odbył się też piknik na plaży, z grą terenową, warsztatami szukania bursztynów i zabawami twórczymi. Podczas gry terenowej i warsztatów na plaży dzieci na żywo zobaczyły niektóre bałtyckie stworzenia i utrwaliły o nich wiedzę. Dowiedziały się czym, skąd i dlaczego w morzu są bursztyny. Poznały też sposoby na twórcze zabawy na plaży.
Cele projektu
- zaznajomienie dzieci z mieszkańcami Bałtyku, fauną i florą,
- zaznajomienie z charakterem, strukturą i prawami fizyki rządzącymi morzem (zasolenie, ruchy wody ciepłej i zimnej,
- stworzenie wspólnej instalacji,
- zwiększenie uważności na nadmorską przyrodę i stworzenie z nią emocjonalnej więzi.
Działania:
- styczeń-maj: warsztaty twórczo-edukacyjne z elementami sensoceramiki z Weronika Wróbel, podczas których powstawały elementy Ceramicznego Akwarium Bałtyckiego,
- 13.03 -wyjazd do Akwarium i warsztaty edukacyjne,
- Bałtyckie Laboratorium - warsztaty eksperymentalne z Michaliną Pączkowską w przedszkolu,
- piknik na plaży z grą terenową o szukaniu bursztynów i zabawami plażowymi, poprowadzone przez Dariusza Śliwińskiego , Weronikę Wróbel, Jowitę Białkowską, Beatę Mazurczyk i Mikołaja.
__________________________________________________________________________________________
SPRAWOZDANIE:
W wyniku kilku spotkań edukacyjno-warsztatowych dzieci z oddziału II stworzyły ceramiczną instalację - Bałtykarium. Wszystkie elementy dzieci wykonały samodzielnie podczas zajęć sensoceramicznych prowadzonych przez Weronikę Wróbel. Na każdym warsztacie dzieci poznawały kilka bajek z książki Agaty Półtorak: „Bajki z Dna Bałtyku”, dzięki którym mogły dowiedzieć się więcej o mieszkańcach Bałtyku. Następnie odbywała się część praktyczna, podczas której były lepione stworzenia i rośliny bałtyckie. Prace zostały wypalone i poszkliwione oraz zmontowane w formie instalacji w przestrzeni korytarza w przedszkolu, tak aby wszystkie dzieci mogły je oglądać.
W dniu 13.03.2023 Krasnoludki odwiedziły Akwarium w Gdyni, gdzie uczestniczyły w warsztatach o ekosystemie Bałtyku. Podczas warsztatów dzieci miały prelekcję, zabawy i ćwiczenia, które miały na celu zaznajomienie z gatunkami ptaków, ryb, ssaków i bezkręgowców zamieszkujących morze Bałtyckie. Po warsztatach dzieci zwiedziły akwarium.
07.06 do przedszkola przyjechała biolożka morza Michalina Pączkowska, która przeprowadziła dla grupy Krasnoludków warsztaty laboratoryjne o tematyce morskiej pt.: „Laboratorium Bałtyckie”
Podczas zajęć dzieci:
- „uczyły jajko pływać” doświadczając jak wpływa zasolenie wody na pływające w niej przedmioty,
- doświadczały temperatur wody i ich odczuwania przez skórę,
- dowiedziały się jak smakuje woda w Bałtyku i w oceanie i jaka zasolenie wpływa na mieszkańców morza,
- zobaczyły co dzieje się z połączenia wody zimnej i ciepłej, słonej i słodkiej i jak to wpływa na ruchy wody,
Zajęcia odbywały się w formie doświadczeń w sali plenerowej przedszkola i prowadzone były w formie ekscytującej zabawy.
____________________________________________________________________
GALERIA